آموزش آشپزی, مقالات

طرز تهیه انواع آبگوشت

طرز رسپی انواع آبگوشت

آشپزی در فرهنگ و تاریخ ایرانی همیشه نقش مهمی داشته است و غذاهای سنتی ایرانی با طعم‌ها و مزه های بیاد ماندی خاص خود، سفره‌های ما را رنگین می‌کنند. آبگوشت یکی‌ از غذاهای اصیل و لذیذ قدیمی در ایران است که هر در هر منطقه‌ای طرز تهیه خاص خود را دارد. در این مقاله از سالم پروتئین به بررسی طرز تهیه انواع آبگوشت می‌پردازیم.

طرز تهیه انواع آبگوشت سنتی و خوشمزه ایرانی

طرز تهیه انواع آبگوشت خوش مزه ایرانیآبگوشت به عنوان یکی از ‌غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیان از زمان‌های دور به عنوان وعده‌ای پرخاصیت و مغذی مورد استفاده قرار گرفته است. این غذا اصالت و ارزشی کهن را در خود جای داده و همچنان نیز در مناطق مختلف ایران تهیه و مصرف می‌شود. اصولاً آبگوشت از ترکیبات اصلی گوشت گوسفندی یا گوشت قرمز گوساله، حبوبات، سیب‌زمینی، گوجه و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود که نتیجه نهایی یک غذای لذیذ است.

آبگوشت سنتی ایرانی با تاریخچه‌ای پر از اصالت و معنا،  جزو غذاهای مورد علاقه خانواده‌ها است. این غذا با طعم و مزه‌ای منحصربه‌فرد، ارتباطی عمیق با فرهنگ و تاریخ ایرانی دارد و همچنان به عنوان یکی از جذاب‌ترین غذاها شناخته می‌شود. به طوری که در برخی شهرهای کشور هنوز هم از این غذا به عنوان عذای مهمانی های مثل عروسی ها، و یا نذری استفاده می‌شود. در ادامه آموزش پخت انواع آبگوشت خوشمزه را برای شما بیان می‌کنیم.

طرز تهیه آبگوشت دیزی

تا به حال فکر کردید که چرا به این مدل آبگوشت دیزی می‌گویند؟ دلیل اصلی آن ظرفی است که آبگوشت را می‌پزند. مدل های مختلفی از دیزی با نام دیزی سنگی، دیزی مسی و دیزی سفالی شناخته شده است که آبگوشت را در آن سر‌‌و می‌کنند.

طرز تهیه دیزی سنگیمواد اولیه برای 4 نفر:

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت آبگوشتی600 گرم
نخودنصف لیوان
گوجه فرنگی3 عدد متوسط
سیب زمینی3 عدد متوسط
پیاز3 عدد
رب گوجه فرنگی1 تا 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبهبه اندازه کافی

در این رسپی به دلخواه خود می‌توانید از نصف لیوان لوبیای سفید هم استفاده کنید.

طرز تهیه:

پیازها را خورد کرده و در روغن داغ تفت بدهید. زمانی که کمی پیاز سبک شد، زردچوبه و‌ فلفل را اضافه کنید. گوشت آبگوشتی ترجیحا دارای چربی را به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید با هم خوب تفت بخورند. در مرحله بعد نخودی که از شب قبل خیس کردید را به گوشت اضافه کنید. حال باید آب جوش اضافه کنید تا جایی که سطح روی مواد را کامل بپوشاند. پس از چند قل و گرفتن کف روی آبگوشت، اجازه می‌دهیم‌ حدودا ۳ ساعت گوشت و مواد اولیه با هم بپزند. یک ساعت آخر گوجه فرنگی پوره شده و رب گوجه را با سیب زمینی ها اضافه می‌کنیم. می‌توانید مقداری از گوشت و مواد اولیه را بکوبید و سپس به آبگوشت اضافه کنید.

اگر تمایل دارید آبگوشت دیزی را در ظروف مخصوص‌ بپزید. بهتر است گوجه، سیب زمینی و گوشت را برای هر نفر در ظرف جداگانه قرار دهید. در این حالت به دلیل اندازه ظرف تک نفره، بهتر است ظرف را روی شعله پخش کن قرار دهید.

طرز تهیه آبگوشت یخنی

آبگوشت یخنی در شهرهای جنوبی کشور رواج دارد و با نام‌های یخنی نخود و یخنی لوبیا هم شناخته می‌شود. این غذا در شهر شیراز جزو یکی از سنت‌های قدیمی و اصیل محسوب می‌شود. در  انواع آبگوشت، با مواد اولیه یخنی شروع می‌کنیم:

طرز تهیه آبگوشت یخنی

مواد لازم برای 3 نفر
گوشت آبگوشتی500 گرم
نخودنصف لیوان
سیب زمینی متوسط 2 عدد
پیاز بزرگ یک عدد
رب گوجه فرنگییک قاشق غذا خوری
نمکبه مقدار کافی
فلفلبه مقدار کافی
زردچوبهبه اندازه کافی

طرز تهیه:

پیاز را خورد کرده و در روغن تفت دهید. کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید و گوشت آبگوشتی را در آن به خوبی تفت دهید تا از خامی اولیه خارج شود. نخود از قبل خیس شده را اضافه کنید و با گوشت و پیاز و یک قاشق رب گوجه تفت دهید. سپس به مقدار لازم آب اضافه کرده و اجازه دهید گوشت و نخود به آرامی بپزند. سیب زمینی ها را اضافه کنید و اگر گوشت پخته است، نمک را به اندازه دلخواهتان اضافه کنید. زمانی که سیب زمینی ها پخته شد، همراه با مقداری نخود و گوشت در ظرفی جداگانه حسابی بکوبید. آبگوشت یخنی کوبیده شما آماده سرو است. می‌توانند در صورت دلخواه لوبیا قرمز هم به مواد اولیه اضافه کنید.

طرز تهیه آبگوشت بزباش سنتی

بزباش یکی از آبگوشت‌های سنتی ایران است که در برخی شهرها مانند کرمان رواج دارد. این آبگوشت سنتی و خوشمزه را می‌توان با مواد اولیه زیر و به روش گفته شده درست کرد:

طرز تهیه آبگوشت یخنی

مواد لازم برای 3 نفر
گوشت آبگوشتی450 گرم
دنبه گوسفندی50 گرم
سیب زمینی متوسط3 عدد
پیاز یک عدد متوسط
لوبیا سفید یا قرمزیک لیوان
مخلوط تره، جعفری و شنبلیله200 گرم
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبهبه اندازه کافی

 

تهیه:

در ابتدا ۵۰ گرم دنبه را در قابلمه قرار می‌دهیم تا آب شود. سپس به آن پیاز را اضافه می‌کنیم. کمی که تفت خورد نوبت اضافه کردن گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله است. کمی‌ زردچوبه و فلفل سیاه می‌زنیم و باز با هم تفت می‌دهیم. لوبیا سفیدی که از شب قبل آب کرده بودیم‌ را به آن اضافه می‌کنیم و با حدود هشت لیوان آب اجازه می‌دهیم‌ مواد پخته شوند. بعد از حدود ۳ ساعت لیموعمانی هایی که تلخی‌شان را گرفته ایم‌ اضافه می‌کنیم. سبزی ها را در روغن به خوبی تفت می‌دهیم و پس از اطمینان از پخت کامل مواد به ابگوشت اضافه می‌کنیم. در نهایت سیب زمینی ها را چهار قسمت کرده و به مواد اضافه می‌کنیم. اجازه می‌دهیم نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه دیگر بپزند.

سخن آخر

آبگوشت یکی از خوشمزه‌ترین، بهترین و پرطرفدارترین غذاهای سنتی ایرانی است که در هر خانه‌ای به عنوان یک دستور غذایی کاملاً اصیل و خوشمزه شناخته می‌شود. ابگوشت طرز تهیه مختلفی در جای جای ایران دارد. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت سالم پروتئین طرز تهیه انواع آبگوشت را بررسی کردیم. اگر شما می‌خواهید این غذا را با بهترین کیفیت گوشت آبگوشتی بپزید می‌توانید همه روزه جز ایام تعطیل در ساعات کاری با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *