آموزش آشپزی, مقالات

طرز تهیه استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو

یکی از غذاهای بسیار معروف در سفره ما ایرانی‌ها استانبولی پلو است. اما باید توجه کنیم که هر کدام از شهرهای ما سنت خاصی در پخت غذا دارند‌. به همین دلیل استانبولی پلو نیز مدل‌های مختلفی دارد. در این نوشته از سالم پروتئین طرز تهیه استانبولی پلو را برای شما بیان خواهیم کرد.

طرز تهیه استانبولی پلو با لوبیا سبز

طرز تهیه استانبولی پلو با لوبیا سبز

برای تهیه این پلوی خوشمزه و خوش طعم نیاز به مواد اولیه تازه هم داریم. دقت کنید که برای تهیه این مدل، می‌توانید هم از گوشت چرخ کرده و هم گوشت گوسفندی تازه و در تکه های کوچک استفاده کنید. برای خرید و تهیه گوشت قرمز گوسفندی می‌توانید همه روزه جز ایام تعطیل با کارشناسان سالم پروتئین در ساعات کاری تماس بگیرید. با این توضیح در زمینه اهمیت مواد اولیه، رسپی را شروع می‌کنیم:

مواد لازم برای استانبولی پلو دونفره

  • برنج دو پیمانه
  • لوبیا سبز خرد شده نصف پیمانه
  • گوجه فرنگی متوسط ۴ عدد
  • رب گوجه یک قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط یک عدد
  • گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی یک عدد بزرگ
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین و ادویه پلویی به مقدار لازم

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

ابتدا مواد میانی این پلو خوشمزه را آماده می‌کنیم. در مرحله اول پیاز را ریز خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید. زمانی که پیاز سبک شد گوشت چرخ کرده تازه را به آن اضافه کنید. کمی که گوشت را با پیاز تفت دادید به آن نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید. ۴ عدد گوجه را پوره یا رنده کنید و به مواد گوشتی خود اضافه کنید. می‌‌توانید برای غلظت بهتر یک قاشق رب گوجه نیز در این مرحله اضافه کنید. شعله را ملایم کنید و اجازه دهید گوجه با مواد دیگر به خورد هم بروند‌ و حسابی مزه‌ها با هم ترکیب شوند.

در این مرحله لوبیا سبز خرد شده را در قابلمه بریزید و مقداری بپزید یا بخارپز کنید‌‌. در این بخش از طرز تهیه استانبولی پلو توصیه می‌کنیم که لوبیا سبز را به مواد گوشتی و رب گوجه اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد‌.

حال سیب زمینی را پوست بگیرید و آن را حلقه حلقه کنید. ما از این سیب زمینی برای ته دیگ غذای خود استفاده می‌کنیم. البته شما می‌توانید به دلخواه خود مدل‌های مختلفی ته دیگ داشته باشید.

برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید در آب جوش بریزید و زمانی که دانه‌ها کمی نرم شدند آن را آبکش کنید. مقداری روغن یا کره ته قابلمه خود بریزید. سیب زمینی‌ها را با نمک مزه‌دار کرده و ته قابلمه بچینید. می‌توانید از کنجد هم برای ته دیگ سیب زمینی استفاده کنید.  مقداری از برنج را روی سیب زمینی‌ها بریزید و از مواد گوشتی روی آن قرار دهید. در این مرحله بهتر است از دارچین روی مواد گوشتی بپاشید. البته به دلخواه خود می‌توانید از ادویه پلویی نیز استفاده کنید‌. حال برنج باقیمانده را روی مواد گوشتی بریزید.

اگر می‌خواهید غذای شما طعم بهتری داشته باشد در این طرز تهیه استانبولی پلو توصیه می‌کنیم کمی آب درون ماهیتابه مواد گوشتی بریزید و همراه با مقدار بسیار کمی روغن آن را روی برنج دهید و اجازه دهید برنجتان دم بکشد.

طرز تهیه استانبولی پلو با سیب زمینی

یکی دیگر از روش‌های تهیه استانبولی پلو درست کردن این غذا با سیب زمینی است. در این رسپی برای چهار نفر شما نیاز به چهار پیمانه برنج، ۵ عدد گوجه فرنگی، یک عدد سیب زمینی بزرگ، ۲ عدد پیاز ، ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه خواهید داشت.

گوجه‌ها را پوره کنید و کناری بگذارید. دو عدد پیاز را تفت دهید‌. به آن نمک فلفل و زردچوبه اضافه کنید و دو قاشق رب گوجه را نیز در آن کمی با شعله ملایم تفت دهید. سیب زمینی را نگینی خرد کنید و همراه با این مواد کمی روی شعله ملایم تفت دهید. گوجه‌های پوره شده را اضافه کنید بدون زیاد کردن شعله گاز، اجازه دهید مزه‌ها به خورد هم بروند‌. کمی بعد برنج را اضافه کنید. نمک را بچشید.

درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید آب برنج کشیده شود. زمانی که آب برنج کشیده شد دمکنی بگذارید و این استانبولی خوشمزه را دم بدهید. این غذا را می‌توانید با سالاد شیرازی، ماست و یا ترشی میل کنید. نوش جان.

سخن آخر

طرز تهیه استانبولی پلو را در این نوشته از سالم پروتئین برای شما ارائه کردیم. اما طعم اصلی غذا به مواد اولیه با کیفیت آن است. به همین دلیل، برای تهیه گوشت چرخ کرده گوسفندی یا گوساله می‌توانید با کارشناسان ما در سالم پروتئین از طریق شماره‌های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *