مقالات

گوشت گوسفند بهتر است یا گوساله؟

گوشت گوسفند بهتر است یا گوساله

برای بررسی و تفاوت این دو گوشت و پاسخ به سوال گوشت گوسفند بهتر است یا گوشت گوساله با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. در ابتدا تفاوت ظاهری را با هم بررسی می‌کنیم و در یک تصویر آن دو را به شما نمایش خواهیم داد تا در هنگام خرید با یک نگاه گوشت گوسفندی و گوساله را با هم تشخیص دهید.

بررسی طعم گوشت گوسفندی و گاو

هر دو گوشت دارای چربی بوده و از نظر طعم و مزه به میزان درصد چربی با هم تفاوت دارند. گوشت گوسفندی به نسبت گوشت گاو چربی بیشتری دارد. ،به عنوان مثال اگر گوشت گوساله بد پخته شود حالت لاستیکی به خود می‌گیرد و اگر گوشت گوسفند زیاد پخته شود ممکن است سفت و جیر شود.

  • رنگ: گوشت گوسفندی رنگ مایل به صورتی و روشن تر و گوشت گوساله سرخ و تیره تر است.
  • بافت : گوشت گوساله بافتی سفت تر ولی گوشت گوسفندی بافت نرم تر لطیف تر دارد.
  • چربی : گوشت گوسفندی دارای چربی بیشتر و گوشت گوساله چربی کمتری دارد. گوشت بره (گوسفنده نر جوان)  دارای چربی کمتر به نصبت گوشت گوسفند بوده و گوشت لذیذتری دارد.

بررسی تفاوت ظاهری گوشت گوساله و گوسفندیارزش غذایی گوشت گوساله و گوسفند

ارزش غذایی گوشت گوسفند و گوساله ممکن است بسته به شرایط تغذیه‌ای سن دام یا محیط زندگی حیوان تفاوت داشته باشد.

گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو انرژی و ارزش غذایی و کالری بیشتری دارد. ۱۰۰ گرم گوشت گوساله به طور متوسط ۱۵۰  کالری دارد و در حالی که ۱۰۰ گرم گوشت گوسفندی حاوی ۲۵۰ کالری است.

اما این به این معنی نیستش که گوشت گوسفندی را نباید مصرف کنیم. شاید توسعه شود کسانی که مشکلات سلامتی مانند چاقی اضافه وزن بیماری‌های قلبی عروقی و کلسترول بالا دارند گوشت گوساله را بیشتر از گوشت گوسفند مصرف کنند.

 بررسی میزان کلسترول گوشت گوسفندی و گوساله

بررسی میزان کلسترول گوشت گوسفند و گوسالهبه طور متوسط ۱۰۰ گرم گوشت گوساله و گوسفند در مقایسه با یکدیگر؛ گوشت گوساله حاوی ۹۰ میلی‌گرم کلسترول بوده در حالی که گوشت گوسفند حاوی ۷۰ میلی‌گرم کلسترول است.

استفاده متناوب از گوشت گوسفند، گوشت گاو، مرغ و ماهی برای افراد دارای کلسترول بالا مفید است و در مصرف گوشت باید از میانگین ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم بیشتر نشود،

بررسی میزان چربی گوساله و گاو

به طور معمول گوشت گوسفندی چربی اشباع و غیر اشباع بیشتری نسبت به گوشت گوساله دارد. در حالی که محتوای چربی غیر اشباع مفید مانند امگا ۶ از گوشت گاو بیشتر است.

به همین دلیل به دلیل میزان بالای چربی اشباع شده گوشت گوسفندی را می‌بایست با احتیاط مصرف کرد.

گوشی گوسفندی را می‌توان حدود ۱۰۰ گرم یک یا دو بار در هفته به طور متناوب با گوشت گوساله مصرف کرد.

به طور متوسط گوشت گاو حاوی ۳/۸ گرم چربی است در حالی که گوشت گوسفند حاوی ۱۷ گرم چربی می‌باشد.

مصرف گوشت گوساله برای چه افرادی مناسب است؟

گوشت گوساله برای افرادی که در حال رشد و تحرک بالا دارند و بدن آنها دارای سوخت و ساز و به طور کلی بدنشان متابولیسم بالایی دارد توصیه کرد.  همچنین در دوران بارداری، یائسگی و برای ورزش توصیه می‌شود.

آهن گوشت گوساله بیشتر است یا گاو

آهن گوشت گوساله از گوشت گاو بیشتر است. در ۱۰۰ میلی‌گرم گوشت گوساله۳ میلی‌گرم آهن وجود دارد در گوشت گوسفند ۱.۵۴ میلی‌گرم آهن وجود دارد.

بافت سلولی گوسفندی نرم و لطیف و گوساله ضخیم و عضلانی است و گوشت گوساله کالری کمتری نسبت به گوشت گوسفندی دارد
و از نظر رنگ ،گوشت گوسفندی صورتی و گوشت گوساله قرمز تیره می‌باشد
کیفیت گوشت گوساله بهتر است یا گوشت گوسفندی؟
با توجه به مطالبی که راجع به مزایا و نوع بافت گوشت ها بیان کردیم کیفیت گوشت سالم و مرغوب ارتباط مستقیمی با خوراک دام دارد. و این سوال مطرح است که آیا در طبیعت و علف‌زار تغذیه شده  و یا در مکان های پرورشی و صنعتی؟

خواص گوشت گوسفندی

گوشت گوسفندی دارای طبع گرم و تر است و جز اقلام پرمصرف در سبد غذاهای ایرانی است.
این گوشت که جزء گوشت های پرمصرف نیز می‌باشد شامل خاصیت های فراوانی است. از جمله: آهن، کلسیم، پروتئین و سلنیوم، مواد مغذی مورد نیاز بدن و گروهای ویتامین B و B6, B12 که برای اعصاب و زیبایی پوست و مو مهم است را دارا می‌باشد.
از مهمترین مزایای گوشت گوسفندی می توان به جلوگیری از سرطان، کم خونی، کاهش وزن و درمان افسردگی ،اشاره کرد.

خواص گوشت گوساله

خواص گوشت گوساله و راهنمای خریدگوشت گوساله دارای طبع سرد بوده و از این گوشت که داری محبوبیت زیادی در اکثر کشورهای دنیا دارد و جزء گوشت های پر مصرف به حساب می‌آید. از خواص آن میتوان به پروتئین ، چربی، کلسیم، آهن، منیزیم و فسفر اشاره کرد.
این گوشت پر مصرف دارای ۹ آمینو اسید مفید برای رشد بدن است.مصرف روزانه گوشت گوساله برای کودکان بسیار مفید است و باعث رشد بدن و یادگیری بهتر کودکان می‌شود.

  • مزایای گوشت گوساله :

کمک به رشد بدن و بازسازی عضلات، افزایش عملکرد مغز و کاهش فشار خون، که بخشی از مزایای استفاده از گوشت گوساله می باشد
مقایسه طبخ گوشت گوسفندی و گوشت گوساله:

در مقایسه برای طبخ، اگر گوشت گوساله به درستی طبخ داده نشود لاستیکی و سفت می‌شود و کسانی که به بوی گوشت حساس هستند گوشت گوساله عطر و طعم مطبوع تری نسبت به گوشت گوسفندی دارد.
گوشت گوسفندی زودتر و راحت تر پخته می‌شود و طعم تندتر و لذیذ تری دارد.
و از لحاظ هضم ،گوشت گوسفندی راحت تر از گوشت گوساله هضم می‌شود.

  • ضرورت استفاده گوشت قرمز:

حذف گوشت قرمز باعث بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان می‌شود، زیرا املاح و مواد مغذی که در گوشت قرمز وجود دارد هیچ گیاه در سبزیجات یافت نمی‌شود و یا میزان آن بسیار کم است و مهمتر از آن جذبش در بدن انسان بسیار ضعیف است.

  • معایب استفاده زیاد از گوشت :

همچنین استفاده بیش از حد گوشت قرمز به دلیل سدیم ،باعث رسوب سدیم در رگ ها می‌شود و سر انجام باعث انسداد رگ ها و ابتلا به سکته قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

  • استفاده گوشت گوساله برای زنان باردار:

گوشت گوساله همانطور که گفتیم شامل پروتئین ها و گروهای ویتامین B بسیاری می باشد و همچنین آهن بالای گوشت گوساله برای زنان باردار بسیار مفید بوده و گروه ویتامین های B برای رشد مغز جنین بسیار مفید است. ولی

  • استفاده گوشت گوسفندی در‌‌ زنان باردار:

گوشت گوسفندی به دلیل چربی بیشتر و همچنین دارا بودن سدیم در خواص گوشت ،باعث بالا رفتن چربی و فشار خون بالا می‌شود و بهتر است با در نظر گرفتن شرایط جسمانی خود در مصرف گوشت گوسفندی افراط نکنید.
و همچنین زنان باردار به هیچ عنوان نباید از جگر گوسفندی و کباب برگ استفاده کنند زیرا باعث نقص عضو در جنین می‌شود و در صورت داشتن ویار مادر به جگر، میزان مصرف بسیار کم و بهینه باشد و حتماً باید با مشورت پزشک مصرف شود که به جنین آسیبی نرسد.

خوردن گوشت در بارداری عوارض دارد؟

خانم های باردار حتماً برای مصرف انواع گوشت با پزشک خود مشورت نموده تا میزان و طریقه مصرف انواع گوشت را به درستی رعایت نمایند. 

  • لیستریوز: گوشت ها به دلیل منبع آلودگی و وجود باکتری ها ممکن است باعث بروز عفونت هایی مثل لیستریا باشند. که این نوع از عفونت می‌تواند باعث منژیت شود که مشکلات دستگاه گوارشی و عفونت در خون را به همراه دارد. طبق تحقیقات انجام شده زنان باردار 17% بیشتر در معرض ابتلا لیستریوزیس هستند. لیستریوزیس از عفونت هایی است که می‌تواند از طرق مادر باردار به جنین انتقال یابد، و عوارضی مانند سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس، وزن پایین و عفونت های خونی و منژیت که مرگبار است شود.
  • توکسوپلاسموز : این بیماری به دلیل عدم پخت کامل گوشت و خام یا نیمه خام بودن گوشت های گوسفند و گوساله و گاو رخ می‌دهد و عوارض ترسناک و غیر قابل جبران را دارد. چرا که می‌تواند از طرق بند ناف به جنین منتقل شده و باعث مرده زایی، آسیب دارز مدت عصبی و سقط جنین شود.
  • سالمونلوزیس: این نوع بیماری احتمال تب شدید،اسهال و استفراغ، تهوع شدید را افزایش داده و منجر به زایمان زودرس شود.
  • مسمومیت غذای در مصرف ماهی : به طور کلی مصرف ماهی دریایی و انواع کنسرویجات در دوران بارداری ممنوع است، ماهی دریا به دلیل جیوه بالایی که دارند به جنین آسیب می‌رساند. خانم های باردار باید از ماهی های پروشی مانند قزل آلا، سالمون با مشورت پزشک متخصص استفاده نمایند.

سخن آخر

شرکت سالم پروتئین بزرگ ترین شرکت پخش و بسته بندی گوشت در تهران نقش پررنگی در عرضه و توزیع گوشت به قیمت کشتار را در سبد خانوار داشته و همواره در تلاش است تا با بهترین کیفیت و قیمت مراحل خرید را برای مشتریان عزیز آسان نماید. جهت اطلاع از موجودی محصولات و خرید با شماره های کارشناسان فروش تماس حاصل نمائید.
استعلام قیمت گوشت گوساله، گوشت گوسفند و مرغ با شماره های زیر تماس حاصل نمائید:

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *