آموزش آشپزی, مقالات

بهترین گوشت برای قرمه سبزی

بهترین گوشت برای قرمه سبزی

تهیه قورمه سبزی خوشمزه با استفاده از گوشت گوسفندی، به انتخاب قسمت‌ های مناسب این گوشت و مراقبت از کیفیت آن بستگی دارد. در طبخ قورمه سبزی، برخی از قسمت‌ های گوسفند معمولاً برای بهترین نتیجه مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب از سالم پروتئین به شما خواهیم گفت بهترین گوشت برای قورمه سبزی چیست؟

انواع گوشت گوسفندی برای قورمه سبزی چیست؟

گفته شده است که می‌ توان انواع گوشت گوسفندی و گوشت بره را برای تهیه قورمه سبزی استفاده کرد. این گوشت‌ ها اغلب از گوسفندان پرورشی و اهلی به دست می‌ آیند. علاوه بر این سن گوسفند نیز بر کیفیت گوشت تاثیر گذار است. به طور کلی، گوسفندان جوانتر دارای گوشتی روشن‌ تر، نرم‌ تر و خوشمزه‌ تر هستند. ارزش غذایی گوشت گوسفندی به چند دسته‌ بندی زیر تقسیم می‌ شود.

  1. گوشت بره

گوشت بره به گوسفندانی اطلاق می‌ شود که سن آن‌ ها کمتر از 12 ماه است و هنوز دندان ندارند. گوشت بره گوسفندی روشن و صورتی رنگ است و دارای مقدار کمی چربی و بافتی لطیف می‌ باشد. این گوشت خوش طعم است و به سرعت پخته می‌ شود، همچنین نسبت به سایر انواع گوشت دارای طعمی بهتر است.

  1. گوشت قوچ و میش

گوسفندانی که بیشتر از دو دندان ندارند، گوشت هاگست نامیده می‌ شوند. اما اگر گوسفند بیش از دو دندان دایمی داشته باشد، در صورتی که نر باشد به آن قوچ و در صورتی که ماده باشد، به آن میش گفته می‌ شود. گوشت حاصل از این دسته از گوسفندان دارای رنگ قرمز روشن است. این گوشت نسبت به سایر انواع گوشت‌ ها طراوت و طعم بیشتری دارد، و به دلیل کمترین میزان چربی در بین گوشت‌ ها، به عنوان یک گزینه سالم و مفید شناخته می‌ شود.

کدام قسمت گوشت گوسفندی برای خورشت مناسب است؟

با توجه به اینکه قورمه سبزی یکی از غذاهای اصیل ایرانی محسوب میشه، روش تهیه این غذا که بسیار خوشمزه و لذیذ هست، اهمیت بسیار زیادی داره. این خورشت دلچسب و معطر در شهرهای مختلف ایران به روش‌ های متفاوتی طبخ میشه و از انواع مختلف مواد غذایی استفاده میکنن. بهترین قسمت گوشت گوسفندی برای خورشت قورمه سبزی عبارتند از:

گوشت گوسفندی برای خورشت

  1. گوشت سر سینه

گوشت سرسینه که معمولاً با حضور دنده و استخوان همراه است، یک قسمت بسیار مناسب برای انواع خورشت‌ ها است و به غذا طعمی بسیار خوب می‌ بخشد. این قطعه گوشت از زیر شکم گوسفند جدا می‌ شود و به قسمت جلویی قفسه سینه تعلق دارد.

  1. گوشت ماهیچه گوسفند

برای تهیه خورشت‌ هایی مانند خورشت بامیه، خورشت کرفس و خورشت آلو، ماهیچه یکی از بهترین قسمت‌ های گوشت گوسفند است. استفاده از این قسمت در تهیه خورشت، باعث می شود خورشت شما لطیف، لذیذ و دارای طعمی متفاوت باشد. ماهیچه گوشت بدون وجود چربی، عضلات را تشکیل می‌ دهد. بنابراین اگر از ماهیچه برای تهیه خورشت استفاده می‌ کنید، باید در نظر داشته باشید که طبخ ماهیچه نیازمند زمان بیشتری برای پختن است.

  1. گوشت ران گوسفند

گوشت ران گوسفند، یکی از قسمت‌ های برتر برای تهیه خورشت‌ هایی مانند خورش قورمه سبزی، خورشت بادمجان و خورشت قیمه است. این قطعه گوشت سفت، بی چربی و تا حدی خشک است. به علت خصوصیت عدم آب شدن، برای تهیه خورشت بسیار مناسب است.

  1. کتف گوسفند و گوشت سردست

کتف گوسفند و گوشت سردست، دو قسمت ممتاز و عالی از گوشت گوسفند هستند که می‌ توانند انتخاب بسیار مناسبی برای استفاده در خورشت‌ ها باشند. علاوه بر کیفیت بالا، قیمت این قسمت‌ ها نیز نسبتاً ارزان است که این امر به عنوان یک مزیت اضافی محسوب می‌ شود. با استفاده از کتف گوسفند و گوشت سردست، شما می‌ توانید خورشت‌ هایی با طعم و کیفیت بی‌ نظیری را تهیه کنید.

  1. گوشت گردن و دنده گوسفندی

گوشت گردن و دنده، با خوشمزه و لذیذ بودنشان شهرت دارند، اما در تهیه قورمه سبزی معمولاً استفاده نمی‌ شوند. با این حال شما می‌ توانید این انواع گوشت را به عنوان تنوعی در کنار سایر انواع گوشت، در خورشت قورمه سبزی خود استفاده کنید تا به غذایتان طعم بهتری ببخشید. گوشت دنده دارای چربی بیشتری است و موجب می‌ شود قرمه سبزی چرب‌ تر شود.

نکات مهم در مورد گوشت خورشتی

  • در استفاده رایج، قسمت هایی مانند پشت کمر، فیله و راسته گوساله بیشتر برای کباب کردن استفاده می‌ شوند و مناسبی برای تهیه خورشت نیستند. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از راسته برای تهیه خورشت استفاده کنید، باید تمامی ریشه‌ ها، رگ و پوست آن را به‌طور کامل تمیز کنید.
  • گوشت قرمز گوسفندی، با خواص و میزان چربی طبیعی بهتر و فراوان‌ تری نسبت به دیگر انواع گوشت قرمز، برخوردار است. با این حال، به دلیل بوی نامطبوعی که دارد، معمولاً توجه کمتری از سوی افراد به آن جلب می‌ شود و بسیاری ترجیح می‌ دهند از گوشت گوساله استفاده کنند.
  • برای تهیه خورشت بهتر است گوشت گوسفندی و گوشت گوساله را ترکیب کنید. این ترکیب، طعم غذا را بهبود می‌ بخشد و از بوی نامطبوع گوشت گوسفندی خلاص می‌ شوید.
  • افرادی وجود دارند که از گوشت تیکه‌ ای خوششان نمی‌آید و می‌ توانند از گوشت گوساله یا گوسفندی خرد شده برای تهیه خورشت استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *