آموزش آشپزی, مقالات

طرز تهیه گرمولاتای گوساله

طرز تهیه گرمولاتای گوساله

اگر به غذاهای ملل مختلف علاقه دارید، طرز تهیه گرمولاتای گوساله را که در ادامه آموزش می‌دهیم‌ از دست ندهید. گرمولاتا به ایتالیایی Gremolada نامیده می‌شود، یک مدل از انواع چاشنی‌ها و سس‌های ایتالیایی است که پیشینه آن به منطقه لمباردی ایتالیا بازمی‌گردد. جایی که از این چاشنی در کنار گوشت گوساله، غذایی معروف تهیه می‌شود. رسپی ساده این غذای جذاب را در ادامه با هم خواهیم دید.

مواد لازم برای پخت گرمولاتای گوساله

مواد لازم برای پخت گرمولاتای گوسالهبرای تهیه گرمولاتای گوشت قرمز گوساله از مواد اولیه شروع می‌کنیم:

مواد لازم گرمولاتا:

روغن زیتون: به مقدار لازم

ماهیچه ساق گوساله: حدود یک کیلوگرم ( ۲ عدد تقریبا ۵۰۰ گرمی)

هویج خرد شده: یک عدد

کرفس خرد شده: ۲ ساقه

زنجبیل تازه رنده شده: ۲ قاشق مرباخوری

سیر خرد شده: ۲ حبه

پیاز ترشی پوست کنده: ۲۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذا خوری

آب پرتقال: به میزان یک پرتقال متوسط

رنده پوست پرتقال: به میزان لازم

سرکه: یک سوم پیمانه

آب مرغ: ۳ پیمانه

مواد مورد نیاز سس:

جعفری ریز خرد شده: سه قاشق غذاخوری

روغن زیتون: دو‌ قاشق غذاخوری

سیر رنده شده : یک حبه

مواد مورد نیاز پوره سیب زمینی:

سیب زمینی شیرین خرد شده: ۷۵۰ گرم

روغن زیتون: به میزان لازم

نکته مهم در این طرز تهیه گرمولاتای گوساله، میزان مواد اولیه است. این مقدار برای حدودا پنج نفر مناسب است. تازگی مواد اولیه در این رسپی اهمیت زیادی دارد.

روش‌ پخت گرمولاتای گوساله

یک قابلمه بزرگ که به راحتی همه مواد را در خود جای می‌دهد انتخاب کنید. دو قاشق روغن زیتون را روی حرارت در قابلمه قرار دهید تا داغ شود. گوشت را درون قابلمه حسابی سرخ کنید و سپس از قابلمه خارج کرده کناری بگذارید. یک قاشق غذاخوری دیگر روغن اضافه کنید و هویج، پیاز، سیر، زنجبیل و کرفس را اضافه کنید. (در برخی مدل‌های طرز تهیه گرمولاتای گوساله در این قسمت از برگ بو، رزماری و فلفل قرمز هم استفاده می‌شود. اگر از برگ بود استفاده می‌کنید حتما آن را از وسط نصف کنی تا عطر بیشتری به غذا بدهد). مواد را به آرامی حدود ۱۵ دقیقه تفت دهید. هر دو‌ دقیقه یکبار هم بزنید تا چیزی به ته قابلمه نچسپد.

وقتی سبزیجات شروع به نرم شدن کردند، رب گوجه را اضافه کرده ‌و کمی تفت دهید. گوشت گوساله را به قابلمه برگردانید و سرکه و آب پرتقال را اضافه کنید. با شعله ملایم اجازه دهید مواد به خورد هم‌ بروند. کمی که غلیظ شد، آب مرغ را اضافه کنید و اجازه دهید جوش‌ بیاید. سپس درب قابلمه را ببنید تا گوشت ماهیچه گوساله حسابی پخته شود.

گاهی گوشت را خارج کنید و پخت آن را چک کنید. اگر وقتی با چنگال به آن فشار می‌دهید گوشت جدا می‌شود، پخته و آماده شده است. توجه کنید در این طرز تهیه گرمولاتای گوساله نیاز است که آب کافی باشد. پس اگر در حین پخت آب کم شد، کمی آب یا آب مرغ اضافه کنید. زمانی که آماده شد می‌توانید با کمی جعفری کار گوشت را به پایان برسانید.

طرز پخت گرمولاتای گوسالهسس گرمولاتا

برای تهیه سس گرمولاتا باید جعفری ریز خرد شده، سیر، رنده پوست لیمو، نمک، فلفل و روغن زیتون را مخلوط کنید. در برخی دستور‌های ایتالیایی از کمی‌ رزماری خرد شده هم برای سس استفاده می‌شود که می‌تواند طعم و مزه ویژه‌ای به آن بدهد.

طرز تهیه پوره سیب زمینی:

سیب زمینی های شیرین را در آب بجوشانید تا پخته شوند. می‌توانید از روش بخارپز هم استفاده کنید. پس از پخت و نرم شدن آن را با روغن زیتون حسابی نرم کنید و به آن نمک و فلفل بزنید تا به طعم دلخواه خود دست پیدا کنید.

سرو گرمولاتای گوساله

پس از اینکه طرز تهیه گرمولاتای گوساله را بررسی کردیم، نوبت به روش سرو آن می‌رسد. روش‌های مختلفی برای دیزاین وجود دارد. می‌توانید پوره سیب زمینی را در ظرف جدا و باقی غذا را در ظرفی دیگر بریزید.

پیشنهاد ما این است که یک ظرف نسبتا گود شبیه بشقاب پاستا انتخاب کنید. کمی پوره سیب زمینی را داخل آن بریزید. از مواد گوشتی روی پوره بریزید و سپس سس گرمولاتا را اضافه کنید. می‌توانید با نان بشقاب خود را تکمیل کنید. این غذا را می‌توانید برای وعده ناهار یا شام درست کنید.

سخن آخر

طرز تهیه گرمولاتای گوساله خوشمزه با رسپی ایتالیایی نیاز به خرید گوشتی با کیفیت دارد. سالم پروتئین ارایه دهنده گوشت قرمز گوساله و گوشت گوسفندی با کیفیت بالا و قیمت مناسب همه روزه جز ایام تعطیل در ساعات کاری پاسخگوی شما است تا بتوانید در رسپی این غذای ایتالیایی سنتی بهترین مواد اولیه را استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *